HTML
معرفی تگهای HTML5

معرفی تگهای HTML5

در این مقاله قصد داریم کلیه تگهای را به شما همراهان گرامی معرفی کنیم. به همین منظور در ابتدا جدولی که شامل معرفی لیست کامل تگ ها می باشد را تدارک دیدیم. شما با مطالعه این مقاله می توانید لیست کامل تگها را داشته باشید.

WEB DESIGN
طراحی وب

اصول طراحی وب سایت

زمانی که شما به یک وب سایت سر می زنید. با استفاده از نام دامنه، وب سایت شما نمایش داده می شود. این موضوع ممکن است ساده به نظر برسد، این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که انواع بازدیدکنندگان سایت نام دامنه ی وب سایت را در مرورگر خود وارد می کنند.

MOBILE
طراحی واکنشگرا

mobile usability

در سرچ کنسول، صفحاتی که از نظر موبایل فرندلی بودن دارای ایراد باشند به شما نمایش داده می شوند. پهن تر بودن عرض سایت از عرض صفحه نمایش، نزدیک بودن بیش از حد المان های با قابلیت کلیک و کوچک بودن فونت از جمله ایرادهای رایج موبایل فرندلی بودن سایت هستند.

SEO
ترفند های سئو

ترفند های سئو(SEO)

برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو نیازمند دانش بهینه سازی و سئو (seo) سایت هستیم که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها می پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

JavaScript
کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی وب

کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی وب

جاوااسکریپت به عنوان یک زبان سخت و نا کارآمد یاد می شد. زبانی با کاربرد اندک و ناسازگاری زیاد با مرورگر ها که تا به امروز برای بسیاری از برنامه نویسان آن دوره خاطره نه چندان خوبی را به همراه داشته است.

مقاله 7 گرایش مهم طراحی وب سایت در سال 2024


مقاله 7 گرایش مهم طراحی وب سایت در سال 2024

طراحی وب سایت صرفا یک قالب وب سایت با رنگ مشکی نیست. طراحی وب در سال 2024 جایی است که از لحاظ زیبایی شناسی با طراحی دیجیتال مطابقت دارد و پیشرفته تر از همیشه شده است. در واقع، توسعه سریع فن آوری های جدید عامل اصلی تغییر مداوم وب است.



در مقاله 7 روند وجود دارد که طراحی وب را در سال 2024 حفظ خواهد کرد تا نیازهای توسعه سریع فناوری وب را برآورده سازد.


در دهه گذشته تغییرات عمده ای در دنیای وب صورت گرفته است، از انقلاب Html5 تا سازگاری با نسخه های موبایل و بومی شدن برخی از ویژگی برنامه های وب و همچنین بیشترین ابزارهای طراحی وب جدیدتری نسبت به آنچه که تصور می کنید، دیده میشود.

کارکردن با طراحی وب به این معنی است که شما دائما نیاز به پیگیری جدیدترین تکنولوژی و پیشرفت ها دارید. فناوری ها و تکنیک های جدید همیشه مورد توجه قرار میگیرند و اگر میخواهید سایتهایی را که مشتریان شما نیاز دارند به آنها ارائه دهید، باید حداقل از ابزارهای طراحی وب آینده مطلع شوید.

با این حال علاوه بر تکنیک های طراحی سایت، باید این را در نظر گرفت که از چه زاویه ای به آن تعامل میکنید. سلیقه ها همواره در حال تکامل هستند و آنچه که چند سال پیش ساده به نظر می رسید، امروزه کمی به نظر جذاب تر است. بنابراین روند طراحی وب سایت در سال 2024 که برخی از آنها فنی، بعضی از آنها زیبایی شناختی و اکثر آنها ضروری است.

پیشرفت روبه رشد وب در سال 2024 باعث شده بیشتر افراد دست به تغییرات اساسی در ساختار وب سایت ها دهند و کمتر سایت را مشاهده می کنیم که سرعت لود پایین دارند. در این مقاله به تعدادی از گرایش اصلی وب برای متخصصان گردآوری شده می پردازیم.


01. استفاده از تایپوگرافی


تایپوگرافی همان زبان بصری است؛ نوشتن کلمه یا جملات بسیار کوتاه و بزرگ با شکل و سبکی ویژه که بار تصویری و نمایشی بالایی دارد و هویت چیزی را می رساند که بسیار شگفت انگیز و توجه را به خود جذب می کند.

طراحی وب همواره نسبتا ضعیف از طراحی گرافیک بوده و بخشی از مشکل این است که در حالی که طراح گرافیک دارای آزادی بیشتری برای ایجاد صفحات در سراسر صفحه هستند، طراحان وب مدت زمان طولانی با گزینه های طرح اولیه و اصلی ترین تایپوگرافی صرف می کنند.

CSS خوشبختانه دستخوش تغییرات عمده ای شده است، CSS Grid و Flexbox به طراحان اجازه می دهد تا صفحات چاپی بیشتری را ایجاد کنند و همین امر باعث شده ابزارهای تایپوگرافی به مراتب بهبود یابند به این معنی که طرح بندی های بزرگ تایپوگرافی در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، مانند استفاده کامل از فونت ها و یکپارچه سازی بیش از حد در همه سبک و وزن با اثرات مختلف و تغییر شکل.


02. پیشرفت PWA


اپلیکیشن های پیشرفته وب یا PWA به افزایش جذب خود در سال جاری ادامه خواهند داد. در نهایت ما در شرایطی قرار داریم که تقریبا تمام مرورگرها از ویژگی های مدرن وب PWA پشتیبانی می کنند، بدین معنا که کسب و کارها میتوانند از این روش برای ارائه یک تجربه ساده نرم افزاری از طریق موبایل وب استفاده کنند.

این برنامه های کاربردی وب که مانند صفحات وب یا وب سایت ها بارگذاری میشوند با این تفاوت که قابلیت کار آفلاین برای کاربر فراهم می کند و انعطاف پذیری وب را با تجربه یک برنامه بومی ترکیب می کنند.

با استفاده از API های موجود در مرورگرهای مدرن یکی از ویژگی های ساخت اپلیکیشن از زبان برنامه نویسی اصلی خود سیستم عامل است که برنامه به صورت تمام صفحه و یا ارسال نوتیفیکیشن را ممکن می سازد. این برنامه ها بسیار سبک هستند و روند نصب آن نیز بسیار آسان است و نیازی نیست کاربران PWA خود را بروزرسانی کنند زیرا به محض اتصال به اینترنت کلیه برنامه ها بروزرسانی می شود. البته همین امر برای بسیاری از کاربران چندان خوشایند نیست.



03. شخصی سازی هوش مصنوعی (Ai)


گام بعدی یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل در سطح Ai هستند. پیش بینی میشود که اطلاعاتی که ما دریافت می کنیم، بازخورد است از سایت ها و برنامه های که به تنهایی با آن سازگاری دارند. این بدان معنی است که داده های موجود برای کاربر، کاربرد پذیر خواهد بود.برنامه ها قادرند با شرایط موجود خود را وفق دهند و شرایط ایده آل را برای UX فراهم کنند که این امر باعث ایجاد سایت های استاندارد میشود که به طور متفاوت رفتار می کنند و ویژگی های منحصر به فرد و متفاوتی مربوط به سایت ها را نشان می دهد.

زمانی که اپل از App Store رونمایی کرد توسعه دهندگان برنامه های زیادی را تولید نمودند و این برنامه ها برای دانلود عموم در فروشگاه قرار می گرفت اما آمارها حاکی از آن بود که تعداد دانلود برنامه ها در گوشی هوشمند کاهش یافته است و با توجه به این امر باید جایگزین برای برنامه های تلفن همراه وجود داشته باشد که برنامه های وب مدعی شدند که ممکن است برنامه های پیشرفته وب به تمام این برنامه ها پایان دهند.

هوش مصنوعی در سال های اخیر، از لحاظ قابلیت استفاده و کاربرد پذیری رشد قابل توجه داشته است. قبلا AI تنها توان پردازش کلمات را داشت ولی با رشد چشم گیر و امکانات که در هوش مصنوعی وجود دارد قادر به تشخیص چهره نیز فراهم شد. این ویژگی ها که قبلا جزو تخیلات به شمار می رفت ولی امروزه به یک واقعیت تبدیل شده است و ساختن برنامه ها با AI بسیار ساده تر است. این برنامه ها بدون دخالت انسان با ماشین و بوسیله اتصال وب تصمیم گیری می کنند. حتی این اتفاق ممکن است در زندگی روزمره، ما را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال یک کامپیوتر در حال نصب قطعات خودرو برای یک شرکت است.

AI برای پردازش هر نوع ورودی که رایانه دریافت می کند استفاده می شود و با استفاده از API های پیشرفته، دستورات را به کامپیوترهای دیگر برای تکمیل وظایف خود ارسال می کند. با کتابخانه های AI که با فریم ورک های مدرن سازگار هستند این امکان را فراهم می کند که برنامه ها سریع تر پردازش شوند و خطاهای انسانی کاهش یابد.



04. اندازه گیری معیارهای عملکرد وب


پیش بینی شده است که معیارهای عملکرد وب بیشتر به سمت یک مدل کاربر محور تبدیل شده است و به توسعه دهندگان و طراحان کمک می کند رویکرد جامعتری داشته باشند.

همین امر باعث میشود متخصصان وب، بیشتر از مدل Rail گوگل استفاده کنند که تجربیات کاربر را به چهار تعامل کلیدی تقسیم می کند: پاسخ، انیمیشن، ضربه زدن و بارگذاری.

این نوع رویکرد با ایجاد ساختاری برای تست عملکرد و همچنین تعیین معیارهای برای ارزیابی بر اساس عملکرد درک شده کاربر، به توسعه دهندگان کمک خواهد کرد.

با توجه به اینکه سرعت و کیفیت تصویر شما، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و هنگام بهینه سازی برنامه های وب، همیشه باید معیارهای متعددی را در نظر بگیرند.

خوشبختانه مدل Rail یک روش دقیق و جامع برای ارزیابی تجربه کاربر را فراهم می کند تا شما بتوانید پیشرفت های معقولی داشته باشید.


مدل Rail چیست؟

Rail مخفف Response Animation Idle and Load است که در سال 2015 توسط توسعه دهندگان ایرلندی پیشنهاد شد و گوگل تا به حال از این متد کد گذاری استفاده کرده است. با استفاده از این مدل شانس خود را برای حفظ بازدیدکنندگان جدید بهبود خواهد بخشید. گوگل و دیگر موتورهای جستجو یکی از فاکتور های اصلی را، سرعت لود وب سایت ها در رتبه بندی خود قرار می دهند. بنابراین صفحات که سریعتر لود شوند احتمالا در موتورهای جستجو، نمایش منحصر به فرد خواهند داشت.

زمانی که کاربران وقت بیشتری را در انتظار پاسخ های ورودی سایت می گذرانند مدل Rail زمان بارگذاری اولیه صفحه را کاهش میدهد و باعث سریع لود شدن وب سایت شما می شود.

مدل Rail تمامی اقدامات ممکن کاربر را در نظر می گیرد تا اطمینان حاصل شود که تمامی جنبه های یک صفحه به سرعت لود میشود.



05. تکنولوژی رابط کاربری صوتی و آینده کسب و کارها


با رشد سریع دستیارهای صوتی مانند الکسا آمازون و سیری اپل، واسط های صوتی مجبور به تبدیل شدن بخش طبیعی و یکپارچه برنامه ها می شوند.

همان طور که کاربران با استفاده از صدای خود به برقراری ارتباط با وب عادت می کنند، توسعه دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که یک تجربه یکپارچه و کامل را در برنامه های وب ارائه نمایند.

رابط کاربری صوتی یا VUI در سالهای اخیر محبوبیت زیادی یافته است. VUI از فناوری تشخیص گفتار استفاده می کند تا کاربران بتوانند با استفاده از صدای خود با تکنولوژی مربوط ارتباط برقرار کنند. برای ایجاد سیستم های VUI توسعه دهندگان نیاز به درک کاملی از پیچیدگی های ارتباط انسانی دارند.



06. تجربه واقعیت افزوده (AR) با وب اپلیکیشن ها


واقعیت افزوده دنیای وب را متحول می کند این نوع از فناوری ها در آینده نزدیک قابل دسترس خواهد بود. API ها بیشتر، توسعه دهندگان را قادر می سازد به راحتی برنامه های کاربردی برای تلفن همراه مانند سفارشی سازی مجازی، اپلیکیشن های مد و زیبایی، بازی ها و اپلیکیشن های اجتماعی استفاده نمایند.

واقعیت افزوده یک فرصتی است برای برنامه های خاص و وب سایت های تجارت الکترونیک که میخواند در دنیای وب بهتر دیده شوند

مزیت AR بر VR این است که نیازی به هدست های گران قیمت نیست. در واقع از طریق گوشی های هوشمند این قابلیت در دسترس است. تصور کنید که در یک فروشگاه مواد غذایی هستید و یک جستجوی سریع برای خرید کالاهای مد نظر انجام میدهید. AR میتواند کاربران به وسیله دستگاه تلفن همراه برای پیدا کردن مواد غذایی مورد نظر هدایت نماید.


07. انیمیشن و ویدئو


همانطور که همیشه اکثریت، قریب به اتفاق جدیدترین روندها در انیمیشن و گرافیک حرکت بر مبنای گرایش های فرهنگی و جغرافیای فعلی است. سال 2024 برای انیمیشن و گرافیک حرکت کاملا شگفت انگیز خواهد بود. به عبارت ساده، هر ساله معمولا حرکت به سمت، نوآوری و تکنولوژی سال گذشته تکیه می شود، و اگر ما این روند را در طول چند سال گذشته دنبال کنیم، گرافیک انیمیشن و شکوفایی نسبت به سال گذشته روند رو به رشد دارد.

ویدیو نیازی به توضیح ندارد و محتوای ویدئو برای وب چیزی جدید نیست. ویدیو نه تنها صفحه را متمایز می کند، بلکه باعث میشود وب سایت ها در معرض دید قرار گیرند. گوگل محتوای ویدئویی را بالای صفحات وب که از متن استفاده میکنند در نتایج صفحه نشان می دهد، همین امر تاثیر بسزایی در سئو سایت دارد. انیمیشن جاوا اسکریپت یا CSS نه تنها در صفحات قابل استفاده به نظر می رسد ، بلکه می تواند در نویگیشن ها مورد استفاده و تجربه کاربری جدید را فراهم کند.






مقاله های مرتبط


مقاله 7 ابزار عالی برای طراحی وب در سال 2024

مقاله 8 ابزار کتابخانه جاوا اسکریپت در سال 2024