HTML
معرفی تگهای HTML5

معرفی تگهای HTML5

در این مقاله قصد داریم کلیه تگهای را به شما همراهان گرامی معرفی کنیم. به همین منظور در ابتدا جدولی که شامل معرفی لیست کامل تگ ها می باشد را تدارک دیدیم. شما با مطالعه این مقاله می توانید لیست کامل تگها را داشته باشید.

SEO
ترفند های سئو

ترفند های سئو(SEO)

برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو نیازمند دانش بهینه سازی و سئو (seo) سایت هستیم که در این مطلب به برخی از مهمترین آنها می پردازیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

WEB DESIGN
طراحی وب

اصول طراحی وب سایت

زمانی که شما به یک وب سایت سر می زنید. با استفاده از نام دامنه، وب سایت شما نمایش داده می شود. این موضوع ممکن است ساده به نظر برسد، این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که انواع بازدیدکنندگان سایت نام دامنه ی وب سایت را در مرورگر خود وارد می کنند.

MOBILE
طراحی واکنشگرا

mobile usability

در سرچ کنسول، صفحاتی که از نظر موبایل فرندلی بودن دارای ایراد باشند به شما نمایش داده می شوند. پهن تر بودن عرض سایت از عرض صفحه نمایش، نزدیک بودن بیش از حد المان های با قابلیت کلیک و کوچک بودن فونت از جمله ایرادهای رایج موبایل فرندلی بودن سایت هستند.

JavaScript
کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی وب

کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی وب

جاوااسکریپت به عنوان یک زبان سخت و نا کارآمد یاد می شد. زبانی با کاربرد اندک و ناسازگاری زیاد با مرورگر ها که تا به امروز برای بسیاری از برنامه نویسان آن دوره خاطره نه چندان خوبی را به همراه داشته است.

مقایسه Vue.js و React.js نحوه انتخاب بهترین فریمورک

تفاوت Reactjs و Vuejs

 

در این مقاله، ما دو فریمورک کاربردی و پرطرفدار جاوا اسکریپت Vue.js و React.js را با هم مقایسه و به مزایا و معایب هر یک خواهیم پرداخت، همچنین نحوه انتخاب بهترین فریمورک برای پروژه خود را بررسی خواهیم کرد.

به طور خلاصه، Vue.js و React.js فریمورک های جاوا اسکریپتی هستند که به آسان ‌تر کردن زندگی توسعه ‌دهندگان وب و سرعت بخشیدن به فرآیند تبدیل ایده برای یک پروژه آنلاین به واقعیت اختصاص داده شده‌اند. هر دو فریمورک حتی در یک زمان بسیار مشابه راه اندازی شدند.

با این حال، تفاوت قابل توجهی در نحوه تکامل این فریمورک ها وجود دارد. Vue.js در ابتدا، یک پروژه ساده از یک توسعه دهنده سابق گوگل به نام Evan You بود. زمانی که در گوگل کار می کرد، در پروژه های مربوط به AngularJS، فریمورک که توسط همین شرکت ایجاد شده بود، مشارکت داشت. او در نهایت پس از اینکه غول سیلیکون ولی را ترک کرد، تصمیم گرفت بهترین فریمورک را از نظر خود ایجاد و برخی از ایده های خود را به آن اضافه کند و حتی فریمورک بهتری نسبت به Angular ایجاد کند و اینگونه بود که Vue.js خلق شد. اگرچه Vue دیگر یک پروژه یک نفره نیست و اکنون هزاران نفر در حال توسعه آن هستد، اما همچنان فریمورکی از مردم به مردم در نظر گرفته می شود.

از سوی دیگر، ما React را داریم، یک فریمورک جاوا اسکریپتی درست مانند Angular که توسط یک غول بزرگ آنلاین به نام فیس بوک ایجاد شده است. در ابتدا React برای پروژه های خود فیس بوک، از جمله محبوب ترین پلتفرم رسانه های اجتماعی ایجاد شد. در نهایت، با این حال افرادی که مسئول توسعه وب React در این شرکت بودند، موفق شدند اختراع خود را با مخاطبان جهانی به اشتراک بگذارند.

 

 

تفاوت Vue و React چه معنایی می تواند داشته باشد؟

اگرچه هر دو پروژه اکنون منبع باز هستند اما این واقعیت که فیس بوک پشت React است، باعث می شود بسیاری به فریمورک ری اکت اعتماد بیشتری داشته باشند. از آنجایی که این شرکت برای اهداف خود به فریمورک نیاز دارد، می‌توانیم مطمئن باشیم که توسعه ‌دهندگان هر دو فریمورک در حال اجرا و ارتقاء آنها هستند.

 

معرفی Vue.JS

Vue.js یک فریمورک جاوا اسکریپت، برای ایجاد رابط کاربری (UI) و اپلیکیشن تک صفحه ای (SPA) است. این فریمورک برای بسیاری از پروژه های بزرگ و کوچک کسب و کارها ارائه شده است. منحنی یادگیری آن کوتاه و این امکان را برای مبتدیان فراهم می کند که آن را سریعتر فرا گیرند.

آخرین نسخه Vue که Vue3 نام دارد که سریع‌ تر و سبک‌ تر از نسخه‌های قبلی است و با پشتیبانی از TypeScript بهبود یافته و از بسیاری ویژگی‌های دیگر مانند API ترکیبی، تغییر API، نصب و پیکربندی و بسیاری موارد دیگر پشتیبانی می کند.

 

مزایا Vuejs :

یادگیری بسیار ساده و شروع به کار آن آسان است و از Options API برای سناریوهای با پیچیدگی کم و ازComposition API برای سناریوهای پیچیده تر مانند ساخت برنامه های کامل استفاده می کند.

این فریمورک دارای چند کتابخانه رسمی بزرگ است که از ایجاد اصول اولیه، مانند مسیریابی Vue Router و مدیریت وضعیت Vuex یا Pinia برای استفاده از ترکیب API ها کاربرد دارد، پشتیبانی می کند.

Vue.js مانند بسیاری از زبان‌ها و فریمورک ها منبع باز دارای یک انجمن اختصاصی و تیم پشتیبانی است. بیش از 91 هزار سؤال با برچسب vue.js در Stack Overflow وجود دارد، علاوه بر آن دارای انجمن در پلتفرم Discord نیز می باشد و دارای بیش از 195 هزار ستاره در GitHub است.

- منحنی یادگیری آسان

- عملکرد رندر DOM مجازی آن بالاست

- حجم 18 کیلو بایتی فریمورک نه تنها نصب آن را ساده کرده بلکه تأثیر مثبتی بر SEO و UX شما نیز دارد.

- دارای سیستم واکنش پذیری و data binding است.

- قابلیت ادغام و انعطاف پذیری

 

معایب Vuejs :

اکوسیستم آن به بزرگی React نیست. مثلا NextJS بهتر از NuxtJS یا Gatsby بهتر از Gridsome از نظر امکانات است. React دارای ابزارها و فریم ورک های شخص ثالث با کیفیت بالاتری است.

Vue.js توسط شرکت های بزرگی مانند فیس بوک یا گوگل پشتیبانی نمی شود، بنابراین برخی از افراد و شرکت ها فکر می کنند استفاده از React یا Angular ایمن تر است.

- عدم حمایت از پروژه های بزرگ

- انعطاف پذیری بیش از حد

- منابع محدود

- کمبود توسعه دهندگان با تجربه و متخصص

 

معرفی React.js

React یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز برای ایجاد رابط کاربری است همچنین یک کتابخانه فرانت اند مبتنی بر کامپوننت است که فقط مسئول لایه نمایش برنامه یا "V" در MVC است.

یک برنامه React از چندین کامپوننت تشکیل شده است که هر کدام وظیفه ارائه یک قطعه کوچک و قابل استفاده مجدد از HTML را بر عهده دارند. کامپوننت ها را می توان درون کامپوننت دیگر بصورت تو در تو قرار داد تا برنامه های پیچیده را از بلوک های ساده ایجاد کند. همچنین یک کامپوننت ممکن است یک وضعیت داخلی را نگه دارد برای مثال، یک کامپوننت BlogPostList ممکن است متغیری را نگه دارد که با پست وبلاگ باز شده و آدرس آن را تطبیق دهد.

React از یک پارادایم استفاده می کند که استدلال برنامه شما را تسهیل می کند و تلاش می کند کارآمد و انعطاف پذیر باشد. این ویوهای ساده برای هر حالتی از برنامه شما ایجاد می شود و هنگامی که داده های شما تغییر می کند، React به طور موثر کامپوننت مناسب را به روز و رندر می کند. این ویوها قابلیت اشکال زدایی کد شما را بهبود می بخشد.

روش‌ های مسیریابی و مدیریت وضعیت با Redux و سایر کتابخانه‌ ها و فریمورک‌ ها، مانند React Native از جمله بسیاری از قابلیت‌های مهم ارائه‌ شده توسط React هستند. React Hooks یکی دیگر از ابزارهای مبتنی بر React است که اغلب برای مدیریت رفتار و منطق کامپوننت ها استفاده می شود. علاوه بر رابط کاربری، React شامل چندین افزونه برای پشتیبانی کلی معماری برنامه‌ها مانند Flux و React Native است. رقبای اصلی آن Angular و Vue هستند، اگرچه روندهای npm نشان می‌دهد که این کتابخانه محبوب ‌ترین کتابخانه در سال‌ های اخیر بوده است.

 

مزایا Reactjs :

اکنون که درک بهتری از چیستی ReactJS و ویژگی‌های کلیدی آن داریم، اجازه دهید نگاهی به مزایای استفاده از React بیندازیم. این فریم ورک جاوا اسکریپت به بخش ضروری از توسعه وب سایت وبخش فرانت اند تبدیل شده است. همراه با انبوهی از راهنما، آموزش ها و سایت های آموزشی که هر توسعه‌ دهنده‌ای با مهارت‌ جاوا اسکریپت می‌تواند به سرعت React را درک و شروع به ساخت برنامه‌های وب کند.

- یادگیری آن آسان است.

- از DOM مجازی استفاده می کند.

- قابلت استفاده مجدد از کامپوننت وجود دارد.

- سئو فرندلی است

 

معایب Reactjs :

هنگام استفاده از React، همچنان باید فناوری های دیگری را انتخاب کنید تا مجموعه کاملی از ابزارهای توسعه برای پروژه خود داشته باشید، زیرا React یک کتابخانه است که در ایجاد رابط های کاربری تخصص دارد.

به دلیل چرخه توسعه نرم افزار، اسناد موجود به سرعت قدیمی می شوند. اما نگرانی ها حاکی بر آن است که نیاز به یادگیری منظم دیگر جنبه های آن میباشد. همچنین ReactJS از JSX استفاده می‌کند، یک پسوند سینتکس که به HTML و جاوا اسکریپت اجازه همزیستی را می دهد. این رویکرد مزایای خاص خود را دارد، اما برخی از اعضای جامعه توسعه JSX را به عنوان یک مانع می بینند، به ویژه برای توسعه دهندگان تازه کار، که از پیچیدگی منحنی یادگیری آن شکایت دارند.

ما مزایای اصلی استفاده از React را بررسی کرده‌ایم، از قابلیت‌ های با کارایی بالا و کامپوننت های قابل استفاده مجدد گرفته تا سینتکس آسان برای یادگیری و سازگاری با SEO . با این حال، چند معایب مرتبط با ReactJS وجود دارد که مایلیم به طور خلاصه به آنها اشاره کنیم تا قبل از شروع کار با آن، تصویر کاملی از ReactJS به شما ارائه دهیم.

- استفاده گسترده از سینتکس JSXبه عنوان بزرگترین اشکال این فریمورک.

- سرعت توسعه آن سریع است و توسعه دهندگان باید دانش خود را بروز کنند.

- فقط بخش View معماری MVC را برآورده می کند

 

 

شباهت های کلیدی بین Vue.js و React.js

قبل از اینکه به تفاوت ها بپردازیم، شایان ذکر است که هر دو شباهت های کلیدی دارند که احتمالاً هنگام خواندن این مقاله و مقایسه آنها متوجه شده اید:

 

DOM مجازی:

استفاده از DOM مجازی یکی از مهم ترین شباهت های این دو کتابخانه است. در جاوا اسکریپت، DOM مجازی در اصل یک نمایش درختی DOM است. انتزاع HTML DOM که در آن هر عنصر HTML یک شی جاوا اسکریپت است و این روش عملکرد آن را بهبود می بخشد و اجازه می دهد تا دستکاری DOM آشکارتر صورت گیرد.

 

حجم پایین فریمورک:

هر دو فریمورک سبک و حجم بسیار کمی دارند، از معماری مبتنی بر کامپوننت استفاده و روش‌های چرخه حیات (life cycle) را به نمایش می‌گذارند. از آنجایی که عملکرد آنها بسیار مشابه است اما تفاوت های برای بحث بسیار وجود دارد. از طرف دیگر، Vue سبک تر از React است و داده ها را سریعتر ارائه می دهد.

 

انجمن توسعه دهندگان:

هر دو فریمورک React و Vue دارای جامع فعال و همچنین مجموعه ای از کتابخانه ها و ابزار هستند. این فریمورک ها متن باز و رایگان هستند. از سوی دیگر، React به نسبت Vue بسیار پیشتاز بوده است.

 

 

تفاوت های کلیدی بین Vue.js و React.js

تمایز اصلی بین Vue و React در نحوه رویکرد آنها به طراحی برنامه است. در حالی که React بر ایجاد کامپوننت رابط کاربری قابل استفاده مجدد تمرکز دارد و Vue با ارائه ابزارهای فرانت اند برای توسعه ‌دهندگان وب سایت ها رویکرد جامع‌تری را اتخاذ می‌کند. فرمت Vue HTML ساده و یادگیری آن را آسان است. در Vue ما از کد کمتری نسبت به React استفاده می‌کنیم، زیرا نیاز به فایل‌های جداگانه برای هر کامپوننت در برنامه نیست.

بیایید اکنون به چند تفاوت خاص نگاهی بیندازیم:

 

Vue.js

- از Single File Components (SFC) برای ساخت اجزای مختلف استفاده می کند

- برای توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر وب استفاده می شود.

- کتابخانه الگوی مدیریت دولتی VueX نامیده می شود.

- دارای معماری سازگار با انواع ویژگی های پیچیده است.

 

React.js

- از JSX به عنوان یک فرمت کامپوننت استفاده می کند

- برای توسعه برنامه های کاربردی وب و همچنین برنامه های تلفن همراه با استفاده از React Native استفاده می شود که به ما این امکان را می دهد تا برنامه های چند پلتفرمی بسازیم.

- کتابخانه الگوی مدیریت React State Redux نام دارد

- برای ویژگی های پیچیده، از انواع کتابخانه های الگوی مدیریت دولتی پشتیبانی می کند.

 

 

استفاده موردی از Vue.js

محبوبیت Vue به سرعت در حال رشد است و بسیاری از شرکت های مطرح از آن برای پروژه های خود مانند Adobe، Alibaba، GitLab، WizzAir، Netflix و حتی ناسا استفاده می کنند. Vue یکی از معدود چارچوب های جاوا اسکریپت در بازار است که به این سطح از محبوبیت رسیده است.

علاوه بر این، توسعه دهندگان برای یادگیری نحوه کدنویسی با این چارچوب قدرتمند، جامعه آن به موازات تقاضا رشد کرده است!

 

 

استفاده موردی از React.js

فیس بوک، اینستاگرام، واتس اپ، پی پال، یاهو و حتی وب سایت دیجی کالا از جمله شرکت هایی هستند که از React برای پروژه های خود استفاده می کنند. همانطور که می بینید، React قبلاً خود را به عنوان راه حلی برای توسعه سریع برنامه های وب با کارایی بالا معرفی کرده است.

 

 

کار با Hygraph

Hygraph

 

Hygraph یک CMS بدون هد مبتنی بر GraphQL است که به خوبی با برنامه های Vue.js و React.js کار می کند. تنها کاری که برای شروع با Hygraph باید انجام دهید این است که یک حساب کاربری ایجاد کنید، یک طرح را انتخاب کنید و سپس یک پروژه ایجاد کنید که در آن یک API برای ما فراهم می کند که می توانیم با GraphQL پرس و جو ایجاد کنیم. GraphQL یک زبان پرس و جو است که به شما امکان را می دهد تا دقیقاً آنچه را که از یک منابع درخواست کنیم بدست آورید.

 

 

چگونه یک فریمورک مناسب را برای پروژه خود انتخاب کنیم؟

فریمورک های جاوا اسکریپت راه حل یکسانی ندارند. روش React و Next.js گزینه های بسیار خوبی را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد. اولین نکته که توسعه دهنده باید در نظر بگیرد این است که برنامه وب اپلیکیشن شما چه کاری انجام خواهد داد و کدام ویژگی برای موفقیت آن مهم است.

Vue و React ابزارهای مشابهی هستند که کتابخانه ها و چارچوب هایی را برای ایجاد رابط های کاربری پویا و سرعت لود سریع در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهند. از طرف دیگر، Vue کمی ساده تر از React است، بنابراین ممکن است یادگیری آن برای برنامه نویسان تازه کار آسان تر باشد. از طرف دیگر React منحنی یادگیری تندتری دارد و قبل از اینکه بتوانید واقعاً بر آن مسلط شوید، به تمرین بیشتری نیاز دارد. با این وجود، توسعه دهندگان وب اپلیکیشن ها به طور کلی React را به عنوان یک ابزار عالی که انعطاف پذیرتر از Vue است، آن را در اولویت قرار می دهند.

فرض کنید هدف اصلی شما ایجاد کامپوننت قابل استفاده مجدد است. در این صورت، احتمالاً می‌خواهید از React استفاده کنید، زیرا از JSX پشتیبانی می‌کند، که ایجاد کامپوننت‌های سفارشی را آسان می‌کند. ناگفته نماند که React در حال حاضر یک جامعه قابل توجه و بزرگی در پشت خود دارد!

امیدواریم مقایسه ها و توضیحات ارائه شده در این مقاله به شما کمک کند تا درک چگونگی استفاده از آنها در پروژه های خود و بسته به نوع پروژه بهترین فریمورک را انتخاب کنید.

 

مقاله های مرتبط

معرفی بهترین کیت رابط کاربری کتابخانه React

تفاوت بین REST API و RESTful API چیست؟ آیا تفاوتی بین آنها وجود دارد؟

معرفی 12 نوع از بهترین وب سایت ها برای کسب درآمد اینترنتی